Boottocht dagje - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van mieke kooijker - WaarBenJij.nu Boottocht dagje - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van mieke kooijker - WaarBenJij.nu

Boottocht dagje

Blijf op de hoogte en volg mieke kooijker

29 Oktober 2014 | Suriname, Paramaribo

Vanmorgen vroeg haalde Henry ons om 7.30u op om richting Alkmaar te gaan, waar een boot op ons wachtte om de Commewijne rivier af te varen. Daarna de weg naar zee op,in Suriname noemen ze hem de Wakikikreek. Van de Commewijne vaar je dan richting de Oceaan.
Aan beide kanten zagen wij de magrove bossen. Jenne spotte voor ons de prachtigste vogels, de rode Ibis was wel een hoogte punt, wat een pracht van een vogel!!!!
Wij voeren door tot de oceaan, hebben daar even rondgedobberd en moesten toen terug, anders zou de kreek te weinig water hebben, het was eb. Halverwege zagen wij nog apen in de bomen, pracht gezicht.
Daarna bezochten wij de Bakki plantage, hier werd vroeger koffie verbouwd. In die tijd woonden er 200 gezinnen, nu tegenwoordig nog 15.
Wij hebben even in een school gekeken waar 2 jongetjes zaten, ze waren druk aan het rekenen, de juf was erg lief vertelden zij.
Na een rondje gelopen te hebben voeren wij naar de overkant en hebben op de plantage Alliance heerlijk gegeten , kip met nasi kousenband reepjes ei en snippertjes gebakken aardappelen wat erg pittig was, maar al met al wat was het lekker.
Deze plantage is groter dan Bakki en hier is de overheid ook druk bezig geweest de laatste jaren om veel gebouwen op te knappen, zo wordt de directeurs woning helemaal gerenoveerd en komt er een gastenverblijf in.
Tegen 4 u pikte Henry ons weer op bij Alkmaar en reden nog naar plantage Mariënburg waar suikerriet werd verwerkt en de beruchte mariënburger rum van werd gestookt. Wij werden door een spontane 80 jarige man rondgeleid, hij had er vroeger ook gewerkt, sinds 20 jr is deze plantage gesloten, voor de lezers liefhebbers is het boek hoe duur is de suiker een aanrader wat zich op deze plantage afspeelde, geschreven door Cynthia MC Loud.
Tegen 6en doken wij allen heerlijk in het zwembad, was weer een heet dagje (35gr)maar met onvergetelijke beelden.
Morgen gaan we ri JawJaw en Brownsberg. De komende dagen geen internet Wrs. Iedereen een warme groet van Ymkje en Harm, Jenne en Wieke, Tjalling en Folkje, Aize en Mieke

• 29 Oktober 2014 - 04:39

Alie De Hoop :

Wat een prachtige omgeving gr

• 29 Oktober 2014 - 11:50

Jochemenbouk:

Lieve mensen,
    dank voor mooi verslag en door de foto"s indruk van jullie vaartocht ,
    goede trip naar Jaw Jaw en Brownsberg, tot over een paar dagen!
    x jeb.

• 29 Oktober 2014 - 13:49

Fimke:

Wat een mooie dag, hoe ging het met de miggen, en hebben jullie die rare modder vissen ook weer gezien? En nu zijn jullie dus naar jaw jaw, zijn André en Selientje nog de beheerders.
    Heel veel relaxte uren toe gewenst, lekker slapen in een bladerdak hut, uit kijken voor de vleermuizen en de kikkers. En hoe ging de boot reis, stroom opwaarts? Vast weer een spannend tocht gehad. Ben benieuwd naar jullie belevenissen .
    Liefs.
    Herman en Fimke

• 29 Oktober 2014 - 14:22

Jannes En Irma:

Hallo allemaal,
    bedankt voor dit prachtige verhaal..... Alkmaar, kip en gebakken aardappelen ...... t klinkt alsof jullie nog gewoon in Nederland zijn....maar niks is minder waar !!!
    Geniet van de dagen in JawJaw en Brownsberg....
    We horen nadien de verhalen wel weer.....

keep in touch !!

Greetzzz Jannes, Irma en kids.

o ja enne bij 35 gr. mag de kleding wel iets luchtiger hoor..... lange broek en jasjes/shirts met lange mouwen zoals op de foto is dan niet echt nodig toch ???? ;-)

• 29 Oktober 2014 - 20:27

Greet Tabak:

hallo aize en mieke en fansels de oaren,

wat meitsje jim in super moaie reis, en geweldich dat jim der op dizze wei in oar fan mei geniete litte.
    bysûndere fûgels, apen, moaie natûr en in hiele soad mear wat yndruk makket!!!
    en dan dy lekkere waarmte der by....net mislik hear. jim moatte der mar lekker fan geniete mei syn allen.

golle groetnis, greet tabak.

• 29 Oktober 2014 - 23:23

Hannie:

Heerlijk jullie verhalen te lezen.
    Jullie zijn op vakantie toch?
    Om 7.30 al on route naar plantage waar ook nog eens echte rum wordt gestookt.
    Heerlijk genieten daar.
    Ben benieuwd naar volgende verhalen.

Gr hannie

• 31 Oktober 2014 - 07:49

Agaath Huitema:

Erg leuk om jullie belevenissen te lezen. Ook nog in Alkmaar geweest op de kaasmarkt? En ook nog mooie optrekjes gespot voor ons doel?
    Ben benieuwd, wens jullie heel veel plezier, hou Mieke een beetje in de "stringen"
    Lieve groet Agaath

• 01 November 2014 - 15:34