4daagse trip jawjaw en brownsberg - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van mieke kooijker - WaarBenJij.nu 4daagse trip jawjaw en brownsberg - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van mieke kooijker - WaarBenJij.nu

4daagse trip jawjaw en brownsberg

Blijf op de hoogte en volg mieke kooijker

02 November 2014 | Suriname, Paramaribo

Zo wij zijn weer terug van van onze jungle tocht.
Woensdag vertrokken ri atjoni met de bus samen met Henry en Kathleen, daar overgestapt in een korjaal ongelofelijk al onze bagage en eten kon erin.
Met een rotvaart scheurden wij over de boven Suriname rivier, na plm 40min, kwamen wij aan op Isado ons verblijf voor 2 nachten.
Wij werden warm welkom geheten door André en Celientje de eigenaren van deze pracht plek.
Isado ligt op een eilandje waar de rivier net een grote bocht maakt, het water staat laag, dus wij konden nadat wij onze bagage in de hutten hadden gebracht gelijk de sula(stroomversnelling)uitproberen. Iedereen zocht de mooiste plek uit om in deze warm water stroom versnelling zich te verkoelen.
Ondertussen was Kathleen voor ons een heerlijke maaltijd aan het voorbereiden, wat goed smaakte, wij maakten kennis met de echte Surinaamse keuken.
S avonds genoten van van de heerlijke jungle geluiden.
Donderdag zijn wij met Doris verder de rivier opgevaren en een mooie wandeling gemaakt met een uitleg van onze gids over de bomen planten die veel worden gegeten en gebruikt voor medische doeleinden, zo zagen wij onder anderen de betadine boom maar ook een struik waar de bladeren van worden gebruikt voor hoge bloeddruk.
Halverwege kwamen wij langs een kreek met heerlijk verkoelend water petten benen en hoofden werden hier heerlijk verkoeld en konden wij er weer tegen. Zo kwamen wij in het dorpje nieuw arora aan en zagen wij echt hoe de binnenlandse bevolking hier leven, de hutjes meestal van hout klein en met bladerdak maakte veel indruk op ons.
Terug gingen wij weer in de korjaal en in de sula op Isado konden wij deze trip met z'n allen nog eens overdenken. Suriname is een rijk land met veel vruchten en veel vis en warmte. De kinderen worden hier s morgens al om half zeven van de dorpje gehaald met een korjaal ze hebben van 7tot 13.00u school.
Deze dagen werd de rivier als de douche gebruikt.
Vrijdag vertrokken wij naar brownsberg, eerst in de korjaal daarna met de bus plm 2u, onderweg nog wat voorraad gehaald om plm 16,30u kwamen wij boven op de berg aan de laatste 10 km was een onverharde weg.
Bij aankomst werden wij gelijk verrast door een brulaap hoog in de boom, de foto toestellen waren gelijk paraat.
Een pracht van een uitzicht hadden wij over het brokopondo meer. In de avond hoorden wij geluiden wat later kikkers bleken te zijn die heerlijk in ons water reservaat naast onze logde zaten.
Zaterdag een tocht gelopen naar de Leo vallen , door de droogte op,dit moment was het maar een klein stroompje.
S avonds hadden Kathleen en Henry voor ons een geweldige bbq klaar gemaakt en met liederen bij het kampvuur, was dit weer een zeer geslaagde dag.
Jenne kon deze afgelopen dagen veel vogels afstrepen van zijn lijstje, iedereen van de groep zoekt fanatiek mee.
Zondag morgen werden wij verrast door een witgesichtsaki, een aap met een prachtig kopje. De geluiden van de brulapen die wij zo nu en dan hoorden waren ook erg bijzonder.
Maar aan alles komt een end zo ook aan deze jungle tocht en tegen 11vertrokken wij wij weer ri Paramaribo, nog even bij de dam gekeken onder bij het meer en gezwommen in de Suriname rivier bij het dorp brokopondo.
Moe maar met vele nieuwe indrukken kwamen wij tegen 5u in ons prachtig huis aan op de Emiele boutersestraat.
Voor morgen maar een rust dagje gepland.

• 03 November 2014 - 08:58

Aliedehoop:

Wat is de natuur toch mooi daar het is wel geweldig wat jullie daar meemaken geweldig bij ons is alles oke ook met heit en mem geniet er nog maar goed van gr

• 03 November 2014 - 19:26

Jochemenbouk:

Hoi vakantiegangers,
    Jullie zijn dus weer terug op de basis en hebben zo te lezen een prachtige trip gehad, nu maar lekker luieren bij het zwembad en genieten van het mooie weer, hier een stormachtige wind en regen, we zijn benieuwd wat jullie verder gaan ondernemen.
    lieve groet jeb.

• 03 November 2014 - 20:00

Jannes En Irma:

Heey vakantiegangers,

Jullie eerste week in Suriname zit er alweer op .... Gaat snel hoor.....
    Maar dus een paar dagen " Back to the basic" geweest, een paar dagen zonder internet .....én al last van afkickverschijnselen ?
    Zo te lezen super mooie dagen gehad en heel veel gezien en gedaan....
    Geniet van jullie rustdag en ben erg benieuwd waar we de volgende keer mee naar toe worden genomen....

Een dikke fryske tuut fan us op de snuut !!!

p.s. speciaal voor Jenne : Er is een nieuwe app. gelanceerd.
    (we hadden al een app die muziek kon herkennen en nu is er ook een app die
    vogelgeluiden kan herkennen !!! Ik zou zeggen downloaden maar, je weet maar nooit ......... ;-)

• 03 November 2014 - 20:33

J&T:

Sa te hearren binne jim allegearre ûnskansearre út de bush bush wei kaam. Noch gjin piranhas tsjin kaam yn de Suriname rivier? Betanke dat wy sa stikjes fan jim reis mei belibje kinne. Wy sjogge no al út nei de ferhalen
    gg fan 'e Sweach

• 04 November 2014 - 20:16

Iepie Lindeboom:

Hoi beste minsken,
    Wat sjoche jimme ek een protte, ik ha de oare ferhalen ek efkes lêzen.
    Genietsje der fan en ik sil jimme folgen bliuwe. Letter mar een kear de foto's besjen fan elkoar.

Dikke tut fan my

• 09 November 2014 - 16:37

Fimke :

Mooi en herkenbaar. Geniet er van.
    Groeten aan iedereen.
    Liefs Herman en Fimke