Prachtige afgelopen dagen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van mieke kooijker - WaarBenJij.nu Prachtige afgelopen dagen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van mieke kooijker - WaarBenJij.nu

Prachtige afgelopen dagen

Blijf op de hoogte en volg mieke kooijker

09 November 2014 | Suriname, Paramaribo

Woensdag zijn wij vertrokken naar Nickerie, het was een lange reis, wat waren we blij met de airco in de bus.
Via Groningen, Wageningen, en nog veel meer dorpjes waar je maar 40km mocht rijden en veel drempels kwamen wij na plm 6u rijden in Nickerie aan.
Henry had een boven etage voor ons gehuurd met pracht van grote veranda, van waaruit wij het stads leven van Nickerie konden bewonderen.
Met de supermarkt onder ons was het weer een geweldige plek, hier zijn wij 2nachten gebleven, alle kamers voorzien van airco,s, was wel lekker.
Maar toen het bedtijd was kwamen Jenne en Wieke er achter dat die van hun alleen maar warme lucht blies en een verschrikkelijke ronk geluiden maakte, dus na wat improvisatie met z'n 4en op kamer geslapen, bedden stonden er genoeg.
Donderdag vroeg op en naar de plaatselijke markt, daarna een bezoek aan een rijstfabriek, hier zagen wij het proces van rijst pellen en het verpakken. De werk omstandig heden zijn erg stoffig dus een zakdoek of iets anders voor de lucht wegen was wel nodig terwijl de werknemers er zo elke dag in werken. Nickerie is het gebied van de rijst velden, je ziet dan ook veel water landen die door een vliegtuig ingezaaid worden. Er kan 2x per jaar worden geoogst. Deze fabriek verwerkte plm 150 ton op een dag het vullen van de zaken was allemaal handwerk, 1man vulde zak vanuit een silo,2de pers. vulde hem bij tot de zak op gewicht was, 3de naaide hem dicht 4de gooide de zak op pallet.
In een Chinees restaurant smaakte ons eten prima.
S middags zijn de mannen gaan wandelen in Nickerie en hebben bij de Nickerie rivier gezeten, wat nogal wat rode bulten later opleverde, de dames plus Aize en Henry brachten een bezoek aan het kinder tehuis Olga Clarcks, wij werden hier warm onthaald door Gillio hij vertelde ons enthousiast over zijn werk daar.
Hijzelf was als baby'tje de eerste die Olga had opgevangen nu runt hij het huis met zijn vrouw waar op dit moment 42kinderen verbleven, de kinderen komen uit gebroken gezinnen of zijn mishandeld/wees, hier hebben ze een veilige haven en leren ze de normale dingen weer van het leven. Alle kinderen gaan naar school in Nickerie. Gillio zijn vrouw en nog enkele medewerkers proberen zo de kinderen weer structuur te geven zodat ze later op eigen benen kunnen staan, de kinderen werken ook allemaal mee om het huis netjes te houden, het was indrukwekkend om te zien hoe dit "groot" hier de dagelijkse dingen deed.
Vrijdag werden wij door Henry vroeg naar de boot gebracht om 1 nachtje naar bigi pan te gaan. Over een smalle kreek waar het zeer ondiep was en veel vogels werden gespot was dit alweer een hele belevenis. Aangekomen op bigi pan werden wij hartelijk welkom geheten door Gerda in ons logde op palen boven het water, het uitzicht was fenomenaal. De hangmatten werden voor ons nee gehangen waar wij de komende nacht in moesten slapen, maar eerst s middags was het verplicht om hierin al te rusten.
Tegen 4uur een boottocht over de pan, veel rode ibissen gezien soms moest de boot worden geduwd zo ondiep was het op plekken maar onze vogelaars hadden weer een geweldige dag.
Bij een prachtige sunset werden mooie kiekjes gemaakt.
Toen brak de nacht aan, en met een stevige blies zochten wij de hangmat op,iedereen werd flink toestopt door de man van Gerda, al met al heeft iedereen toch wel enkele uurtjes geslapen.
S morgens vroeg 6u vanuit je hangmat de zo'n weer opzien komen is toch wel een hele ervaring.
Na het ontbijt weer met de boot terug waar Henry ons opwachtte bij de kade.
Terug naar Paramaribo tegen 4u weer heerlijk in ons huisje aangekomen iedereen een verfrissende duik in het zwembad, de wasmachine draaide deze avond overuren.
Zondag om 8,30u stond Henry weer voor en zijn wij vertrokken naar de Noorderkerk van de EBG, wat weer een hartelijkheid, wij werden zelfs toe gezongen als gasten door de gemeente.
Zelf hadden wij een lied van Henry geleerd de afgelopen 2 weken wat wij hebben gezongen in de kerk, het was een lied in het sarrantongs Goenettie Dang da de gowe.
Na de dienst kregen wij eten mee het was de zondag van het liefdesmaal, thuis hebben wij hier heerlijk van genoten, verder was deze zondag een luier dagje, het zwembad een boek en hangmatje en lummelen kwam ook hier weer een einde aan, Aize en Mieke brachten nog even een bezoekje aan de Esther stichting 50m vanaf onze woning, hier wonen 60 lepra patiënten. 10 jr geleden hier ook geweest toen ons nichtje hier stage liep. Was goed om te zien dat alles nog goed liep hier.
Voor morgen staat er niet veel op programma dinsdag naar Murk&Gerben v d Veen in Domburg 2 vissers die vanuit Friesland de eind jaren 80 hier een vissers bedrijf zijn begonnen, voor de geïnteresseerden het bedrijf heet Holsu.
Hierover dinsdag meer.
Iedereen alvast een fijne werk week gewenst wij genieten hier allemaal nog eventjes
J&W H&Y T&F A&M

• 10 November 2014 - 10:31

Alie De Hoop:

Wat een indrukwekkende omgeving geweldig prachtige foto's heerlijk luieren in jullie hangmatten en een mooie week toegewenst

• 10 November 2014 - 15:50

Anita:

Hoi Aize en Mieke en de rest.
    Wat een verhalen en wat een belevenissen.
    Om jaloers op te worden.
    Nog veel plezier en de groeten van Johannes en Anita

• 12 November 2014 - 09:21

Fimke:

Wat mooi om weer met Henry naar de kerk te gaan, waren de vrouwen ook weer mooi in de kleren? Ik ben benieuwd naar alle foto's

• 13 November 2014 - 10:46

J&T:

Noch efkes genietsje fan it moaie Su en dan werom nei it heitelân. Wy winskje jimme allegearre in goede thúsreis ta. mei de groeten fan 'e Sweach

• 15 November 2014 - 14:44

Jannes En Irma:

Welkom thuis !!!!
    "Fan twa brùne beerkes de eerste knuffels alwer hân"
    Prachtig om jullie verhalen te lezen maar nog mooier om ze zelf uit jullie mond te horen......
    Volgens mij was het een TOP vakantie...........
    #DanNuMaarNagenieten....